Een auto importeren? Vraag vrijblijvend een offerte aan
Het importeren van een auto is onwijs populair, maar wat zijn de kosten waar u van uit kan gaan? Wij zetten alle kosten waar u rekening mee moet houden op een rij.
Als u een auto uit Duitsland wilt importeren, moet u rekening houden met diverse kosten. Naast het aankoopbedrag van de auto kunt u rekening houden met keuringskosten, BTW, transportkosten, kosten voor RDW en Douane/Belastingdienst, APK, rest-BPM belasting, importverzekering en meer. Wat moet u doen:
Veel mensen slaan dit over, maar het is één van de belangrijkste stappen bij de aanschaf van een auto. Als u een auto in Duitsland gevonden hebt voor een goede prijs, dan wilt u er natuurlijk zeker van zijn dat de auto technisch in orde is. U kunt natuurlijk nooit volledig vertrouwen op het verhaal van een verkoper.
Bij een goede aankoopkeuring wordt er naast de normale slijtageonderdelen zoals remmen en banden ook gekeken naar de conditie van de motor. Eventuele olielekkages en andere punten die belangrijk zijn. Daarnaast wordt er bij een goede aankoopkeuring altijd een testrit gemaakt door de keurmeester. Een technische keuring kunt u laten uitvoeren bij een merkdealer in de buurt, de Duitse Tüv, GTU, of de bekendste keuringsinstantie: DEKRA
Helaas zijn er veel Nederlandse autokopers die een onaangename aanslag voor de BTW van de Belastingdienst ontvangen. Dit is echter vrij simpel te voorkomen, mits u dit goed aanpakt. Er is veel onduidelijkheid over de BTW als kostenpost bij het importeren van een auto, de Duitse BTW is normaal 19% en nu tijdelijk 16%. Bent u een particulier en koopt u een gebruikte auto? Dan hoeft u in Nederland niet nogmaals BTW te betalen bij het importeren van de auto.
Als u een Duitse auto in Nederland wilt registreren moet u altijd BPM-aangifte doen bij de Belastingdienst. Omdat de BPM onder druk staat, zijn er inmiddels tientallen mogelijkheden om de BPM te berekenen. Slechts één methode heeft de laagste uitkomst. De situatie is tegenwoordig helaas zo, dat u zélf aanspraak moet maken op het laagste bedrag. Doet u aangifte volgens het standaard advies van de Belastingdienst? Dan is de kans 80-90% dat u minimaal € 950 te veel BPM berekent.
Meer over BPM
Voordat de importauto een Nederlands kenteken krijgt moet u de auto eerst bij het RDW brengen. De RDW voert vervolgens een technische controle uit en controleert het chassisnummer en de autopapieren van de auto. De rijksdienst voor wegverkeerverplicht deze keuring voor alle importauto’s. Het maakt dus niet uit hoe oud de auto is, alle auto’s moeten gekeurd worden door het RDW. De keuringskosten (zonder APK) bedragen ongeveer € 104,-. Vervolgens moet u de kentekenplaten laten drukken, dit kost € 25 tot € 50,-, u heeft de keuze tussen gedrukte kentekenplaten of luxe kentekenplaten.